Website die hoger scoort in Google?

In dit artikel proberen wij in het kort een antwoord te geven op de meest gestelde vragen die wij op de Walserij hierover krijgen.

Een SEO website laten maken

“Je moet een SEO-website laten maken” of “Zorg ervoor dat jouw website ‘zoekmachine geoptimaliseerd’ is”. Het zijn misschien termen die je ooit voorbij hebt horen komen. Maar wat is SEO eigenlijk? Wat zijn de kosten van een SEO-website laten maken? En wat gebeurt er eigenlijk met zo’n optimalisatie voor zoekmachines? In dit artikel proberen wij in het kort een antwoord te geven op de meest gestelde vragen die wij op de Walserij hierover krijgen.

Wat is SEO?

De term SEO staat voor “Search Engine Optimization” (Zoekmachine optimalisatie). SEO is een verzameling van technieken. Deze technieken zijn gericht op het optimaliseren en verbeteren van websites voor de vindbaarheid in Google (of andere zoekmachines).

Zoekmachines beoordelen continu de inhoud van websites op aangeboden informatie, producten/diensten, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Het doel hiervan is om bij een zoekopdracht razendsnel de meest relevante resultaten te kunnen tonen. SEO optimaliseert precies die elementen van een website, die invloed hebben op deze beoordeling. Met als doel: zo hoog mogelijk in de resultaten uitkomen.

SEO website laten maken met als doel meer bezoekers of…?

“Ik wil graag een zoekmachine geoptimaliseerde website laten maken, zodat er eindelijk wat meer bezoekers op mijn pagina’s komen. SEO zorgt er immers voor dat er meer bezoeker op mijn website komen toch?”

Dat kan inderdaad een gevolg zijn, maar zelden is dit een opzichzelfstaand doel. ‘Meer conversie met een website genereren’, is wat er meestal eigenlijk mee bedoeld wordt.

Het verkopen van een product, een ingevuld contactformulier of een inschrijving op de nieuwsbrief, zijn allemaal voorbeelden van een conversie. In deze betekenis van de definitie, kunnen honderd doelgerichte bezoekers op jouw website dus een rendabeler resultaat opleveren dan tweeduizend bezoekers zonder conversiepotentieel.

SEO Voorbeeld:

‘Een fabrikant uit Amersfoort met een nieuw product zoekt een beeldbewerker voor de promotie van zijn nieuwe materiaal in een folder. Jij bent een beeldbewerker uit Utrecht die precies het werk levert waar deze fabrikant naar op zoek is.

Als de fabrikant zoekt op “beeldbewerking” krijgt hij websites te zien die te maken hebben met allerlei soorten beeldbewerking: het Grafisch Lyceum, Adobe, Youtube tutorials, portfolio’s, reclamebureaus, vacaturesites en veel meer. Niet echt gerichte resultaten. Google weet immers niet of hij een expert, een opleiding, of een softwarepakket zoekt. Als de fabrikant specifieker zoekt op “expert beeldbewerking omgeving Utrecht”. Krijgt hij veel meer gerichte websites.

Als we kijken naar het volume van de maandelijkse zoekopdrachten, kan optimalisatie op de eerste zoekterm een geschatte 500 bezoekers meer per maand opleveren dan de tweede zoekterm. Hierbij is de kans wel groot dat een groot deel hiervan direct weer weg klikt. Optimaliseren op de eerste zoektermen vereist bovendien enorm veel inspanning en tijd (of geld) om, de door de zoekmachine zeer hooggewaardeerde, websites te verslaan.

Een SEO expert zal daarom altijd ervoor kiezen om te optimaliseren op de tweede zoekterm. Deze heeft een veel hoger conversiepotentieel, een grotere kans van slagen en kost veel minder inspanningen.

Waaruit bestaat een SEO campagne?

Om een website zoekmachine optimaliseerd te maken volgen wij een een aantal stappen waarvoor geldt dat de sterkte van de ketting wordt bepaald door de zwakste schakel.
  • Techniek optimalisatie
  • Content optimalisatie
  • Linkbuilding
  • Contentstrategie
  • Optioneel: Social media
Voordat we tot deze acties overgaan willen wij eerst weten welke zoektermen van belang zijn. Daarvoor is een onderzoek nodig. Hierin komen we erachter:
  • Wat typen je potentiële klanten in het zoekvenster van de zoekmachine in?
  • Waar zoeken ze naar?
  • Hoe zoeken ze? (bing/google, mobiel/desktop…)
  • Hoeveel zoekopdrachten zijn er te verwachten?
  • Is optimalisatie een haalbaar of is betaald adverteren (SEA) een beter idee?
Dit onderzoek is de basis van iedere SEO Campagne. Door middel van een concurrentieanalyse, een zoekwoordenonderzoek en een scan op de website bepalen wij waar de zwaktes en kansen van de website liggen.

Vragen of behoefte aan advies?

Vraag een gratis adviesgesprek aan, dan ontdekken we samen wat de beste vervolgstappen zijn voor jouw onderneming.

dewalserij.nl maakt gebruik van functionele cookies. Door gebruik te maken van onze website ga je hiermee akkoord. Meer informatie